martes, 13 de diciembre de 2011

RELACIÓ ENTRE EL FER I EL PENSAR A INFANTIL.

El fet de cuidar un insecte pal, ens ha permès veure quina és la relació entre el FER i el SABER. D’alguna manera, l’experiència de cuidar un insecte pal, finalment, s’ha convertit en un contingut. El FER i el SABER són dos aspectes que han d’estar lligats i que, a més, estan al mateix nivell. Estic d’acord que amb l’experiència s’aprèn molt però crec que en certa mesura és necessari un marc teòric, és a dir, una base sobre la qual es sustentin i es reafirmin les nostres experiències.

En el nostre cas, hem après moltíssim sobre l’insecte pal però en algunes ocasions ha sigut imprescindible fer un cop d’ull a la teoria relacionada amb aquest insecte. En un principi, quan se’ns va donar l’insecte no sabíem res sobre ell. En aquest cas, vam haver de fer ús de la teoria ja que si no donàvem resposta a totes les qüestions plantejades, com per exemple: quina seria la millor habitat per ell, quin clima necessita, que menja, com beu aigua,... possiblement l’insecte moriria. En aquest moment, estàvem construint el nostre SABER, estàvem adquirint coneixements. Personalment, penso que aquests coneixements s’han de posar en pràctica, això seria el FER. Si tot això que hem après amb la teoria no ho experimenten o ho posem en pràctica, probablement aquests coneixements acabaran desapareixent i sent purament anecdòtics. Com podem veure sempre ha d’existir una relació amb el FER i el SABER perquè sinó no hi haurà uns aprenentatges significatius.

Un altre aspecte important va ser el treball en equip. A l’última classe on vam tractar el tema de l’insecte pal, vam poder compartir i completar les nostres experiències (FER) amb altres grups per veure quines eren les semblances i diferències que podíem trobar entre els nostres insectes pal. Gràcies a la interacció amb altres grups i amb les semblances que vam poder trobar entre els insectes, vam poder construir una base teòrica relacionada amb aquest ésser viu (SABER), per exemple: són animals nocturns, fan moltes deposicions, canvien de pell setmanalment, tendeixen al balanceig davant un estímul, s’hidraten molt poc,...Són qüestions que hem pogut esbrinar nosaltres mateixos gràcies a la pròpia experiència.

Afegir que gràcies al SABER i al FER, relacionats  amb l’insecte pal, m’ha permès adonar-me que si aprens sobre un ésser viu, aprens sobre tots. Potser, no existeixen semblances corporals però si que podem trobar moltes coincidències entre els diferents processos i estructures (òrgans, teixits, aparell,...) d'aquests. Per exemple: quan vam fer el mural de l’aparell digestiu de l’insecte pal, vam poder veure que l’aparell d’aquest i el dels humans eren molt diferents però que si ens fixaven en el procés digestiu, podríem veure moltes coincidències com l’entrada, l’absorció de nutrients, la sortida...En resum, tots tenim unes funcions que són bàsiques i que es donen en tots els ésser vius: la funció de nutrició, de relació i de reproducció.
















Per acabar, posaré un vídeo d’un programa ("El món d'en Beakman") que existia en la meva infància i que té a veure amb SABER i FER. Era un programa destinant a nens on la teoria i la pràctica tenien molta importància, és a dir, sempre es feia un experiment complementat amb una base teòrica explicada de forma dinàmica i creativa, amb l’objectiu, que els nens adquirissin coneixements de forma significativa i que els hi agradés aprendre ciències.  

Capítol sencer sobre el mètode científic: http://www.youtube.com/watch?v=0Ns2C_6IYYQ




No hay comentarios:

Publicar un comentario