sábado, 3 de diciembre de 2011

LA GIMCANA


  • Entorn on es farà la Gimcana:

En aquest cas la sortida es va realitzar a la mateixa UAB. La UAB és una facultat que té un entorn natural molt ric. Té una extensió de 260 hectàrees formades de les quals el 60% correspon a boscos, zones agrícoles, rieres,...i el 40% restant correspon a les zones enjardinades i les diferents edificacions i infraestructures. 

Pel que fa als boscos, ocupen unes 80 hectàrees, aproximadament, i  la gran majoria es troben a la part oest del campus. Tot i que podem trobar fins a 79 especies, l’espècie d’arbre predominant en aquests boscos són el pi blanc, roures i alzines. Per últim destacar que aquest boscos són netejats periòdicament per tal d’evitar incendis.

Respecte a les zones agrícoles (19 hectàrees), des de l’any 1986, s’han anat recuperant antics camps de conreu de secà dedicats principalment al raigràs i la melca. Pel que fa a la pastura, el ramat de la UAB consta de 250 ovelles i 40 ovelles.

En relació a les rieres, el campus està travessat per dues rieres, “Can Magrans” i “Can Domènec”. El cabal d’aquestes dues rieres és variable, és a dir, el seu cabal depèn principalment de la pluja. En cas de no haver pluja poden arribar a tenir trams totalment secs.  
  
Per últim, les zones enjardinades, encara que molts alumnes passen diàriament molt de temps en aquetes zones, no són conscients de la gran riquesa que es troba al seu voltant. Dins d’aquestes zones podem trobar fins a gairebé 5.000 arbres de 5 especies diferents: el pollancre, el pi pinyer, el xiprer, el lledoner i el llorer-cirerer. Finalment esmentar que l’UAB s’ha preocupat molt pel fet de crear una universitat sostenible per això ha intentat reduir al màxim l’ús de l’aigua amb la plantació d’espècies de plantes autòctones i que s’adapten millor al clima de la zona on es troba el campus. 



  • Activitat gimcana:

En el context de l’assignatura de coneixement del medi natural i social hem fet una sortida que consistia en la realització d’una gimcana a la UAB. Al igual que va passar a “Can Coll”, la gimcana s’ha fet des del punt dels nen, és a dir, com si nosaltres fossin nens.
L’objectiu d’aquesta gimcana era apropar-nos i que coneguessin el nostre entorn més proper gràcies les diferents proves: 



Les plantes del nostre entorn: prova on un del grup s’havia d’embenar els ulls i havia de tocar, olorar i s’hi es s’havia, identificar els diferents arbustos i plantes que es trobaven en una zona determinada. En aquesta prova, gairebé tot el grup vàrem estar d’acord en un aspecte, que no sabíem el nom de cap de les plantes que ens envoltaven. 




La paperera: era una activitat en la qual s’havien d’agafar a l’atzar 3 objectes de la paperera i realitzar una narració. Aquesta va ser una activitat on tot el grup vam col·laborar i aportar les nostres idees. I per últim ens va permetre treballar i posar en marxa la nostra creativitat.

Abans i després: tractava de fer un còmic sobre el procés que segueix una oliva fins a arribar a oli.

On és l’aigua?: en aquesta s’havia d’elaborar un mapa de l’aigua on havíem de representar els diferents espais del nostre entorn on podíem trobar aigua.

Qui viu en aquets 4m2 ?: era una zona del bosc tancada. Allà, nosaltres havíem d’observar i fer un croquis dels diferents éssers vius que podíem trobar en aquesta zona. En el meu cas, penso que aquesta va ser la prova més enriquidora perquè permetia observar, tocar, conèixer textures, descobrir...era la prova més completa. Per exemple, el meu grup ens vam trobar que hi havia una zona que estava florida i havia bolets, per tant, vam deduir que aquesta era una zona on no tocava gaire el Sol i on hi havia molta humitat. En resum, en aquesta prova vam descobrir que en una zona tant petita com 4m2 podíem trobar una gran diversitat d’éssers vius com cargols, formigues, bolets, cucs, gespa, fongs, mosques, fulles, un arbre, diverses herbes...que ens ajudarien a conèixer el nostre entorn i, a més, posteriorment ens podrien ajudar a treballar altres aspectes dins l’aula. Afegir, que si en aquest espai tant reduït ens vam trobar tal diversitat de fauna i flora imaginar-neu-vos la quantitat d’esser vius que ens podríem trobar a la immensitat dels boscos de la UAB.



Representar idees amb el cos: com el seu nom indica es tractava de representar amb el cos “de què li serveix l’arrel a la fulla?”. Era una activitat que implicava el treball en grup, la creativitat i l’expressió corporal.


En definitiva, gràcies a aquestes proves no només coneixem i descobrim coses del nostre entorn, sinó que també és possible treballar l’expressió escrita, corporal, artística, oral..., per tant, permet exercitar i desenvolupar tant les capacitat com les competències de l’educació infantil i primària, respectivament. Concretament, si aprofundim un mica en el tema de descoberta de l’entorn aquestes activitats en ajuden a (a continuació, referència a la lectura de descoberta de l’entorn):

  • Comprendre i apreciar progressivament l’entorn immediat, iniciant-se en el coneixement i l’adquisició de comportaments socials que facilitin la integració en els diferents grups socials en què participa.
  • Orientació amb autonomia en els espais habituals i quotidians i iniciació en l’ús de temes relatius a l’espai.
  • Observació i actuació sobre la realitat immediata, a partir de les pròpies vivències, establint relacions entre objectes segons les seves característiques perceptives.
  • Observació i exploració de l’entorn físic i social, planificant i ordenant la pròpia acció, constatant-ne els efectes i establint relacions entre la pròpia actuació i les conseqüències que se’n deriven.
  • Observació i constatació d’alguns dels canvis i modificacions a què estan sotmesos tots els elements de l’entorn (persones, animals, plantes i objectes).
  • Interès i curiositat pel medi físic i social, explorant les característiques d’objectes, materials i elements de l’entorn natural, formulant preguntes sobre alguns esdeveniments i representant vivències i situacions mitjançant el joc simbòlic.
  • (...)


En conclusió, aportar que em va sobtar la gran quantitat de biodiversitat que ens vam trobar a la Universitat. Realment desconeixia el meu entorn natural i, a més, si no hagués fet aquesta gimcana potser encara ho continuaria desconeixent. És increïble que no conegui un espai pel qual passo diàriament i pel que desenvolupo la meva activitat de forma quotidiana. Per contra, l’únic inconvenient que vaig trobar va ser el temps de realització de les activitats. Crec que 4 hores és massa i segurament aquesta gimcana en 2 hores i mitja pot estar feta. 









No hay comentarios:

Publicar un comentario