domingo, 16 de octubre de 2011

ELS FONAMENTS PER A UNA EDUCACIÓ EN VALORS ÈTICS I FINALITATS DE LES CIÈNCIES SOCIALS

(LECTURES TREBALLADES A CLASSE)
  
1.    Quins són els fonaments per a una educació en valors ètics.
2.    Les finalitats de les ciències socials. L’educació per a la democràcia.
D’aquests dos textos es pot veure com els temes principals que tracta són, d’una banda, la influència dels adults en els més menuts. I d’altra banda, els fonaments imprescindibles que s’han de tenir en compte per educar a un nen.
·         Aspecte 1:
Els adults són els principals encarregats d’educar als infants ja que aquests són els models culturals dels nostres infants, en conseqüència, “tot el que fan els adults el nen ho imita”. Això no només es dóna amb la família sinó que també passa en altres àmbits com a l’educatiu. Els mestres són un model de comportament per als nens ja que sigui quina sigui l’acció que facin estan transmeten algun valor, principi... “qualsevol acció els delata”. En definitiva, els docents no només són transmissors de continguts i d’aprenentatge sinó que també ho són de valors i per tant, l’ètica és constitutiva de l’acció educativa.  
En l’àmbit educatiu, s’ha de ser conscient que s’ha d’intentar educar des d’un punt de vista objectiu, és a dir,  d’una forma que el nen sigui capaç de construir la seva personalitat per ell mateix, o sigui, els docents han de mostrar al nen les eines per poder observar la realitat per tal que aquests puguin apreciar el món des de diferents perspectives. D’aquesta manera tindran l’opció de triar l’alternativa que més els hi agradi.
D’altra banda, altre aspecte a destacar és que els essers humans som éssers socials, és a dir, necessitem dels altres per poder viure, “jo sóc tu quan jo sóc jo”. Les persones no som res sinó tenim relació amb els altres i per això és molt difícil trobar a persones individuals. Necessitem dels altres per poder tenir un criteri, és a dir, com dèiem abans les persones necessitem d’uns adults als que imitar però també els nanos necessiten als altres perquè d’aquesta manera  constitueix la seva personalitat (valors i principis). En resum, el nen no només construeix la seva personalitat de la imatge que té d’ell mateix sinó que també ho fa de la imatge que tenen els altres d’ell, altres persones en la seva vida són necessàries.

·         Aspecte 2:
El segon aspecte que tracta els textos són els diferents fonaments ètics que s’ha d’intentar transmetre als nens. En tots dos es parla de valors ètics com la tolerància, la llibertat, la responsabilitat,...tots aquests són valors imprescindibles en l’educació d’un nen. Aquests valors el que volen és transmetre que no només s’ha d’escoltar i tenir en compte als altres, va més enllà, es tracta d’escoltar i d’intentar donar resposta a la demanda dels altres sense obtenir res a canvi.
En qüestió de valors es important dir que “no és possible apel·lar a un sistema de valors universal i etern”. Actualment, aquesta idea és utòpica, de moment és impossible aconseguir un món on tothom sigui capaç de poder constituir els seus propis valors degut a aspectes com la dominació. Per això, perquè es compleixi aquesta idea, s’ha d’acabar amb la desigualtat. La desigualtat és la principal causant que no tothom tingui accés a les diferents perspectives de concebre el món. Avui dia és un assumpte pràcticament impossible d’eliminar perquè és dóna a tots els nivells, del nivell local al mundial.
Per concloure, una idea important seria que el respecte és la clau per fer comprendre als alumnes els valors necessaris per fer un món millor.

















AMPLIACIÓ DEL TEMA: 
  • Frases relacionades amb el tema:


  • Imatges relacionades amb el tema: 

 A la imatge es poden veure dos samarretes de futbol en les que s’han reemplaçat el nom del jugador per diferents qualificatius bons i dolents. Aquestes samarretes estan acompanyades per l’eslògan “Lo que ellos hacen, los niños lo imitan”.  Amb aquesta imatge el que és vol mostrar és la influència que exerceixen les accions dels esportistes en la vida dels nens. 




  
En la següent imatge es pot veure com un nen fa un gest poc ortodox. La ira que mostra aquest nen segurament sigui influïda per la ira d’una adult. És un reflex del que està passant al seu voltant.






No hay comentarios:

Publicar un comentario