sábado, 19 de noviembre de 2011

CONNECTAR LA CONFERÈNCIA AMB L’ASSIGNATURA I L’INSECTE PAL

Per connectar aquests aspectes, en un principi, faré ús d’un vídeo que té a veure amb el nostre insecte pal.

video


Aquest és un vídeo que tracta molts aspectes rellevants de l’insecte pal com per exemple: a quina família d’insectes pertany, quin és el clima adequat per aquests, com es reprodueixen, quina és la seva esperança de vida,...aquestes són qüestions que van sorgir en un principi quan se’ns va donar l’insecte pal. Un dia a classe ens van donar aquest insecte en un got amb una fulla d’heura. El repte era aconseguir que aquest insecte sobrevisqués.

Quan et trobes en aquesta situació de no saber res, et veus amb la necessitat de respondre a totes aquestes qüestions que es plantegen mitjançant la investigació en pàgines web, vídeos, llibres, fors o documentals com el que he extret del Youtube. Per tant, amb aquest mètode, d’alguna manera ja estàs contribuint a la construcció del coneixement de forma autònoma. En aquest cas ens trobaríem amb un aprenentatge constructivista barrejat amb el de descobriment ja que, per una banda, és el nen el que s’encarrega d’elaborar el seu coneixement mitjançant la resolució d’unes qüestions que, a més, va corroborant gràcies a la seva pròpia experiència. D’aquesta manera el que s’aconsegueix és que els nens agafin gust a aprendre en general i a aprendre ciències.   

Aquesta idea és una mica el que defensa el projecte que es mostra en la conferència. La principal temàtica de la “xerrada” és la d’educar en sostenibilitat amb l’objectiu d’aconseguir unes noves generacions de ciutadans que aconsegueixin millorar el món. Per aconseguir aquest objectiu es necessiten mestres que siguin innovadors, creatius i que siguin capaços de fer que als nens els hi agradi aprendre ciència. Per això és important treballar des d’aquesta perspectiva constructivista i de descobriment ja que el fet de treballar des de l’experiència, fa que els nens aprenguin significativament. En canvi, als nens no els hi agrada i ni els interessa la teoria pura ja que aquests són coneixements purament anecdòtics  que s’acaben oblidant.
En definitiva, en el projecte es defensen metodologies on el nen debat, comenta, plantejar qüestions...amb els altres, on es presenten espais de recerca i on es proposa el joc exploratori. Sempre metodologies que permetin al nen descobrir i aprendre sabers per si mateixos o també gràcies a la interacció amb els altres.  

Per acabar, esmentar que estem rodejats de recursos que ens poden permetre treballar des d’aquesta perspectiva, únicament s’ha de ser creatiu i utilitzar els recursos que tinguem més a l’abast. Per exemple, he volgut posar un fragment de la pel·lícula “Bichos” on surten tot una sèrie d’insectes, entre ells, l’insecte pal. Per començar aquest seria un recurs que ens podria ajudar a mostrar al nen quina es l’aparença d’aquest insecte. Després ja es podria passar a altres qüestions com el d'elaborar un terrari per l’insecte.  


video


sábado, 12 de noviembre de 2011

EDUCACIÓ PER A LA SOSTENIBILITAT (CONFERÈNCIA)

La principal temàtica d’aquesta conferència va ser l’educació per a la sostenibilitat. En aquesta es van tractar temes com: quin tipus de ciutadà volem educar a les escoles bressol i sobretot a quin preu fem les coses, és a dir, tota acció nostra hem de saber que té unes conseqüències sobre el nostre planeta.

El projecte que se’ns presentava volia aconseguir educar a nens en valors relacionats amb el medi ambient, per tant, conscienciar als nens a favor de la sostenibilitat. Aquest és un assumpte complicat perquè com sempre apareix el tema de la manca de recursos. He de dir que tot i que no hi ha suficients recursos per treballar la qüestió de la sostenibilitat, els valors ambientals,...els mestres han de tenir la suficient capacitat de ser creatius i intentar treballar amb els recursos dels que disposin i que tinguin més a l’abast. És molt fàcil dir “no tinc recursos” i no treballar la sostenibilitat però un docent ha de disposar de les estratègies necessàries per treballar-ho com sigui. En primer lloc hauria de començar per formar-se en aquests assumptes i ja després hauria de millorar els espais de comunicació (interacció), crear espais de recerca i, per últim, fomentar el joc exploratori.

En definitiva, penso que l’objectiu principal d’aquest projecte és donar als nens, ja des de ben petits, un pensament socio-crític i uns valors que els permetin pensar en que un món millor és possible. Els nens han de millorar com a persones socials i han d’intentar construir un món millor on tothom sigui igual (tolerància, respecte, cooperació...), es fomenti el respecte cap als ésser vius, es controli l’explotació de recursos i es conscienciï a la gent de la importància de reutilitzar i reciclar, entre altres aspectes.

Per anar concluint, a continuació mostraré quina és la meva visió sobre aquests tema i per fer-ho de forma més explícita i més entenedora he decidit seleccionar dos vídeos. El primer, és un vídeo excel·lent que mostra el nostre compromís amb el món. En aquest es poden veure les conseqüències que estan donant els nostres actes. És un vídeo que es centra en de donar força i importància al fet d’educar en valors ambientals, per tal, de preservar el planeta que habitem.

video

El segon vídeo, és una animació destinada als nens. En aquest es mostra alguns consells que ens poden ajudar a millorar i salvar la nostra vida i la del nostre planeta. es podria utilitzar com a recurs per conscienciar als més petits.  
http://www.youtube.com/watch?v=WyO1driLF-8


video


Per últim, esmentar l’impacte que m’ha suposat el fet de veure l’UAB després de la Festa Major. És escandalós i decebedor com m’he pogut trobar la Facultat on estudio i el camí que he hagut de fer fins a l’auditori. És un fet intolerable que el paisatge habitual de netedat i jardins verds hagi quedat pertorbat per l’acció de l’home de forma tan radical.



En tot cas, aquest és un fet que en petita o gran mesura els actuals i futurs docents (amb la col·laboració família) hauríem d’intentar evitar per tots els medis. Està en les nostres mans educar noves generacions de nens que siguin respectuosos amb els altres i amb el planeta que habitem. La clau està en tot l’esmentat amb anterioritat, en fomentar l’educació en valors ambientals, sigui com sigui.



ALGUNES PÀGINES D’INTERÈS:

·         És un vídeo extret de la TV per pares que parla sobre els valors i l’educació en valors general:

·         És un vídeo que mostra les conseqüències de la festa major de l’UAB.

·    Parla sobre la consciència ecològica

·         Aquest és un vídeo que denuncia l’escalfament global. És una forma impactant de dir que ens estem carregant el món en el que vivim i que ni tant sols els animals que l’habiten volen viure en ell.   
  



viernes, 4 de noviembre de 2011

SORTIDA A CAN COLL

  • Introducció a la Masia de Can Coll


Can Coll és una Masia senyorial del segle XV que actualment està restaurada i s’utilitza com a Centre d’Educació Ambiental. La Masia es troba situada concretament al Parc Natural de Collserola. Aquest és un parc situat enmig de l'àrea metropolitana de Barcelona, entre dos rius (Llobregat i Besós), abasta 9 municipis i com a lloc emblemàtic trobem el turó del Tibidabo. Consta de 8.295’09 hectàrees d’ambients mediterranis que són aprofitats per les poblacions més propers com a pulmó, escola de la natura i lloc d’esbarjo.
    



Com deia abans, la Masia és del segle XV, actualment està restaurada i s’utilitza com  a Centre d’Educació Ambiental. L’any 1945 la Masia rebia un altre nom, “Manso Portell”, fins que finalment va ser adquirida pel senyor Coll i li atorgà el nom de “Can Coll”. La família Coll era una família molt influent de Cerdanyola. Ja cap a l’any 1987 la finca va passar a mans de la Corporació Metropolitana de Barcelona que la va restaurar i la convertir en el centre actual.

El terreny de la Masia consta de 200 hectàrees formades per bosc, conreus, la granja, la vinya i el fruiterar. La Masia ha anat creixent amb els pas dels anys incorporant noves dependències agrícoles i, fins i tot, l’any 1845 van arribar a construir una capella adjunta a la Residència. Els principals fils de sustentació de Can Coll era la vinya i la producció de vi.

Pel que fa al Centre d’Educació Ambiental Can Coll, és un centre que intenta que el nen conegui el seu entorn natural gràcies a la realització de diferents activitats que tracten temes concrets com la granja, el bosc, coneix com es vivia antigament a la Masia, la vegetació de la zona, la fauna...


Les instal·lacions del centre es formen per les diverses aules de treballs, el laboratori, la sala d’actes, sala de projeccions audiovisuals, l’observatori dels ocells, la maqueta del Parc i la capella on es fa una activitat relacionada amb que és el Parc de Collserola. Per últim, a la zona exterior de la Masia trobem un pati gran on poder gaudir de la natura mentre s’esmorza.


video




  • Experiència personal
  
Penso que va ser una sortida molt enriquidora perquè vam poder viure l’experiència des del punt de vista dels nens i perquè se’ns van oferir moltes metodologies per treballar amb nens el tema de l’entorn natural.




Com deia, ens vam poder posar en la pell dels nens i viure l’activitat des del seu punt de vista. Això em va permetre veure que era el que podia aportar aquestes activitats als nens. Les activitats no només servien perquè els nens coneguessin i interactuessin amb el medi natural, sinó que em vaig adonar que també dins d’aquestes es treballaven diferents capacitats i competències com l’expressió oral, l’expressió artística (amb la representació del conte), la capacitat de descobrir i tenir iniciativa, d’actuar de forma autònoma...en general, totes les activitats eren enriquidores i contribuïen al desenvolupament íntegre del nen.   



En segon lloc, els diferents educadors de Can Coll es van centrar en explicar-nos com es feien les activitats amb els nens i no com es farien amb nosaltres, és a dir, les metodologies emprades estaven únicament dirigides per als infants. Aquest és un aspecte d’agrair perquè ens aporta diferents activitats i formes de fer que podrem aprofitar i realitzar-les en un futur amb els nostres alumnes.





D’altra banda, dir que em vaig trobar amb molts aspectes positius com per exemple; que les activitats estan destinades a nens que van des de l’educació infantil a l’educació secundaria, és un centre obert a universitaris i mestres en actiu, és a dir, qualsevol que vulgui formar-se en apropar als nens al medi natural pot anar.

Per últim, destacar que va haver una qüestió que em va agradar i alhora em va sorprendre. Va ser el fet que els metres abans de fer la sortida han d’assistir a una reunió per preparar les activitats. Els mestres prèviament a la sortida hauran de formar-se i hauran de saber tot el que es farà a les activitats, les metodologies,...hi ha una preparació prèvia d’aquests.

En conclusió, no coneixia el Parc de Collserola en la seva totalitat però una vegada aprofundeixes, t’adones que el Parc i la Masia de Can Coll són uns recursos que donen molt de joc a l’hora de treballar la natura amb els nens. Té la sort de tenir a l’abast molts elements naturals que permeten treballar en profunditat la vegetació, la fauna i altres aspectes de la zona.








(La granja: En aquesta part de l'activitat se'ns mostrava com sortia el pollet de l'ou i com anaven creixent). L'alternativa a l'activitat de fer farina.  









(Activitat del blat: havíem de fer farina fent servir blat per després donar de menjar a la somera)

  

  • Algunes pàgines consultades i d’interès:


    http://www.parcnaturalcollserola.cat/

    És un vídeo interessant perquè mostra el que passa a la nit al Parc de Collserola: quins animal hi ha els sons que fan...?: http://www.youtube.com/watch?v=2XoeNMNxrr4   

    Aquest vídeo mostra una de les activitats que haurien d’haver fet nosaltres. No va se possible per la pluja però s’anava a fer igual que l’han fet aquests nens: